• 1000km
  • antiguo banderin publicidad de trajes suixtil 20486 MLA20190912142 112014 F
  • Carrarea Panamericana
  • 1961 Watkins Glen Gurney
  • Zandvoort 5 Hans Herrmann

Historie

De historie van het kledingmerk Suixtil
Het is begin dertiger jaren van de vorige eeuw als Salomon Rudman naar Argentinië emigreert en zich in Buenos Aires als textielfabrikant vestigt. Hij noemt zijn bedrijf Suixtil. Het duurt niet lang of Suixtil ontpopt zich tot de Argentijnse premium brand voor dames- en herenkleding. Ook zal Suixtil hèt adres voor maatpakken voor zakenmensen in Buenos Aires worden.

Salomon Rudman en Juan Manuel Fangio ontmoeten elkaar en worden vrienden. Begin jaren veertig ondersteunt Suixtil Fangio voor het eerst. Het bedrijf maakt het mogelijk dat hij zijn eerste Chevrolet kan aanschaffen. Met succes komt Fangio met deze auto uit in de typische langeafstandsraces over onverharde wegen zoals die toen verreden werden. Boven de voorruit prijkt het Suixtil-logo.

De kleuren van de Argentijnse vlag
In 1948 gaan vier Argentijnse coureurs: Juan Manuel Fangio, Jose Froilan Gonzalez, Onofre Marimon en Benedicto Campos, voor het eerst op tournee door Europa. Zij maken deel uit van het nationale raceteam onder de vleugels van de Argentijnse Automobielclub, de ACA, door toedoen van president Juan Perón gefinancierd met regeringsgeld. De Escuderia Suixtil, zoals het team naar sponsor Suixtil is vernoemd, heeft toegang tot materiaal  van wereldklasse: eerst twee Maserati’s  4CLT/48 en later twee Ferrari’s Tipo 166 F2. Suixtil sponsort niet alleen, het bedrijf ontwerpt en levert ook de teamkleding zodat de coureurs zich als één team kunnen presenteren; de broeken in Argentijns lichtblauw en daarop zachtgele polo shirts in de kleur van de zon in de Argentijnse vlag. Hun elegante verschijning baart het nodige opzien in het Europa van vlak na de tweede Wereldoorlog.  

Opvallend praktische details
De racebroek, een absolute primeur in de racewereld van toen, is speciaal ontworpen op verzoek van de coureurs en heeft opvallend praktische details. Zoals een enkelband met knoop om te vermijden dat de broekspijpen in de pedalen verstrikt raken. Een elastische broekband, zodat geen broekriem hoeft te worden gedragen tijdens de lange afstandsraces uit die tijd. De broek heeft bovendien diepe zakken voor gereedschap, aangezien coureurs in die jaren onderweg vaak zelf aan hun racewagens moesten sleutelen omdat monteurs in geen velden of wegen te bekennen waren. Om de hitte in de cockpit enigszins draaglijk te maken waren deze originele racebroeken geweven uit zeer licht katoen.

Original race gear
Deze allereerste racekleding ooit,  speciaal ontwikkeld voor de Argentijnse coureurs uit die tijd, geeft Suixtil het volste recht om als enige merk ter wereld de titel ‘original race gear’ te dragen. Alle Suixtil kleding, de shirts, polos, broeken en jacks, zijn elegant, comfortabel, onderscheidend en herkenbaar door het rode, geborduurde Suixtil logo. Suixtil was bovendien het eerste merk ooit dat op racewagens stond, van de allereerste Chevrolet waarin ‘El Chueco’ racete tot de minstens zo sensationele Ferrari van Froilan Gonzalez en de OSCA van De Portago waarmee Mieres de Mexicaanse route van de 1954 Panamericana reed.

Legendarische coureurs en Suixtil
Naast dat Suixtil de eerste racekleding ooit ontwikkelde, de Argentijnse coureurs alles wonnen en je een hoop lol met ze kon hebben, gaf Fangio de kleding ook nog eens gratis aan zijn collega-coureurs weg. Dat zorgde ervoor dat Suixtil kleding al snel de standaard werd op de racecircuits en het merk vaak op de podia van de grote races uit die tijd te zien was.  Zo werd Suixtil de kleding voor andere legendarische Grand Prix coureurs zoals Stirling Moss, Jo Bonnier, Maurice Trintignant, Wolfgang von Trips, Hans Herrmann, Edgar Barth, Paul Frere, Olivier Gendebien, Harry Schell, Jean Behra, Masten Gregory en vele anderen.

Suixtil boekte ook successen in sportwagenwedstrijden. Fangio won de Carrera Panamericana in een Lancia D24 in 1953. In 1954 wonnen Jose Froilan Gonzalez en Maurice Trintignant, beiden in Suixtil outfits, de 24 Uren van Le Mans met Ferrari. In 1960 herhaalden Paul Frere en Olivier Gendebien dit feestje, wederom met Ferrari. Peter Collins wonde legendarische  Targa Florio in Sicilië in 1955 met een Mercedes-Benz 300 SLR. De Zweedse coureur Joe Bonnier won de 1960-editie met een Porsche 718 RS60. J.M. Fangio won de 12 Hours of Sebring in 1956 (Ferrari 860 Monza) en in 1957, samen met teammaat Jean Behra (Maserati 450 S). Peter Collins en Phil Hill wonnen de 1958-editie in een Ferrari 250 TR 58. In hetzelfde jaar wonnen zij de 1000 km Grand Prix van Buenos Aires. In de Mille  Miglia werd Fangio tweemaal tweede, eenmaal in een Alfa Romeo 6C 3.0 Sport in 1953 and eenmaal met een Mercedes-Benz 300 SLR Sport in 1955.

Het tweede leven van Suixtil

Midden zestiger jaren overlijdt de oprichter van Suixtil en worden de brandvrije raceoveralls geïntroduceerd. Door het ontbreken van een opvolger verdwijnen de fabriek en het merk Suixtil, en daarmee de racekleding die slechts een klein deel van het bedrijf vormde, uit het zicht. Het zal tot midden jaren negentig duren voordat het praktisch vergeten merk wordt herontdekt. Om te voorkomen dat het unieke race-DNA verdwijnt, wordt Suixtil opnieuw gedeponeerd en de toekomst van het merk veilig gesteld.

At life speed
In 2008 wordt Suixtil opnieuw gelanceerd met als basis de ‘Heritage line’; een getrouwe en liefdevol samengestelde recreatie van de racekleding en het assortiment van weleer. Precies zo uitgevoerd als in de hoogtijdagen. Sindsdien is het merk weer op topevenementen over de hele wereld aanwezig, kleedt het bekende teams en individuen en is het legendarische logo weer op veel bijzondere automobielen te zien. De aandacht voor details en het trouw blijven aan de originele stoffen, patronen en modellen zorgen ervoor dat de spirit van het roemruchte raceverleden behouden blijft. Als een fantastische en levendige herinnering aan het heldendom, de vriendschappen en de constante drive om de grenzen te verleggen die de coureurs uit vroeger jaren kenmerkten en dat nog steeds doen. Dat maakt dit kledingmerk uniek en authentiek. De spirit van het merk Suixtil en van iedereen die de kleding draagt komt nog wel het beste naar voren in de tagline onder het Suixtil-logo: At life speed.  

Suixtil. Dress like the legends. At life speed.